2024’te Türkiye’de Basın İlanlarındaki Düşüş
791 okunma

2024’te Türkiye’de Basın İlanlarındaki Düşüş

Temmuz 4, 2025 10:53
2024’te Türkiye’de Basın İlanlarındaki Düşüş
0

BEĞENDİM

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2024 Yılı Süreli Yayın İstatistikleri

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2024 yılına ilişkin Süreli Yayın İstatistikleri’ni açıkladı. Bu verilere göre, 2024 yılı itibarıyla resmi ilan yayımlayan gazete sayısında önemli bir düşüş yaşandı. 2023 yılına göre yüzde 11,9 azalarak 753 adede geriledi. Bu yayınlar arasında yerel gazete oranı yüzde 95,9, yaygın (ulusal) gazete oranı yüzde 3,1 ve bölgesel gazete oranı da yüzde 1,1 olarak belirlendi.

Yıllık toplam tirajda ise kayda değer bir azalma görüldü. 2024 yılında resmi ilan yayımlayan gazetelerin toplam tirajı, 2023 yılına göre yüzde 27,5 azalarak 462 milyon 707 bin 383’e düştü. Bu tirajın yüzde 80,1’inin yaygın (ulusal) gazetelerden oluştuğu kaydedildi.

Resmi İlan Yayımlayan İnternet Haber Siteleri

2024 yılında resmi ilan yayımlayan internet haber sitelerinin sayısı 349 olarak belirlendi. Bu sitelerin toplam tekil ziyaretçi sayısı ise 9 milyar 292 milyon 640 bin 555 olarak gerçekleşti. Ziyaretçi trafiğinin yüzde 56,1’i genel kategoride bulunan internet haber sitelerinin kullanıcılarından oluşmaktadır. Ayrıca, toplam sayfa görüntüleme sayısı 46 milyar 714 milyon 549 bin 465 olarak ölçüldü ve bu görüntülemenin yüzde 68,6’sı yine genel kategorideki sitelerden kaynaklandı.

Resmi Reklam Yayımlayan Dergiler

Resmi reklam yayımlayan dergilerin yayın sıklığı incelendiğinde, yüzde 51,9’unun aylık, yüzde 13,5’inin iki aylık, yüzde 12,4’ünün haftalık, yüzde 9,7’sinin üç aylık, yüzde 9,1’inin on beş günlük ve yüzde 3,4’ünün günlük olarak yayımlandığı görüldü. Resmi ilan yayımlayan gazetelerin ise yüzde 60,6’sı günlük, yüzde 39,4’ü ise haftada iki ila altı gün arasında yayımlanmaktadır. Bu yayınların toplam tirajının yüzde 99,6’sı günlük gazete yayımlarından oluşmaktayken, geri kalanı (yüzde 0,4) haftada iki altı gün arası yayımlananlardan meydana gelmektedir.

Toplam Süreli Yayın Sayısı ve İçerik Türleri

2024 yılı itibarıyla resmi ilan ve reklam yayımlayan toplam süreli yayın sayısı 2 bin 40 olarak belirlenmiştir. Bu yayınların yüzde 88,8’i siyasi, haber ve güncel içeriklere sahipken, yüzde 4,2’si sektörel ve mesleki, yüzde 2,3’ü kültür, turizm ve tanıtım, yüzde 1,6’sı ise ekonomi, ticaret ve finans içeriklerine odaklanmıştır. Diğer içerik türlerinin katkısı ise yüzde 3,1 olarak kaydedilmiştir.

Çalışan Sayıları ve Nitelikleri

2024 yılında resmi ilan yayımlayan gazetelerde çalışan sayısı 4 bin 315 olarak belirlenmiştir. Çalışanların eğitim düzeyine bakıldığında, yüzde 37,8’i lise ve dengi okul, yüzde 34,0’ı lisans, yüzde 14,0’ı lise altı, yüzde 11,9’u ön lisans ve yüzde 2,2’si yüksek lisans ve doktora mezunlarından oluşmaktadır. Unvan dağılımına göre ise, gazetelerde çalışanların yüzde 44,5’i muhabir, yüzde 26,5’i sayfa sekreteri, yüzde 19,4’ü sorumlu müdür, yüzde 7,4’ü yazar ve yüzde 2,1’i haber müdürü olarak görev yapmaktadır.

Internet haber sitelerinde ise 2024 yılında çalışan sayısı 3 bin 404 olmuştur. Bu çalışanların yüzde 56,3’ü lisans, yüzde 25,0’ı lise ve

En az 10 karakter gerekli