Oto Tamir Sektöründe Çırak İhtiyacı Krisin Eşiğinde
Oto tamir sektöründeki çırak ihtiyacı, çarpıcı bir şekilde artarken, bu durum mesleğin geleceğini ciddi ölçüde tehdit ediyor. Yaz tatilini bekleyen gençlerin “çırak gelir” umuduyla sanayi esnafının kapısını çalması beklenirken, çoğu esnaf bu durumdan hayal kırıklığı yaşıyor. Oto tamiri gibi sektörde yüksek kazanç imkanları sundukları halde, gençlerin bu alana yönelmesi konusunda herhangi bir istek görmemek, esnafı endişelendiriyor. Bu bağlamda, yetkililerin gençlerin mesleğe yönlendirilmesi için gerekli destekleri sunması gerektiği ifade ediliyor.
Türkiye genelinde yaşanan ara eleman sıkıntısı, otobakım ve onarım alanında da giderek derinleşmekte. Haftada ortalama 4 bin TL gelir elde eden çıraklar, mesleğinde ilerlediklerinde aylık kazançlarını 80 bin ila 100 bin TL seviyelerine çıkarabiliyor. Ancak bu yüksek kazanç potansiyeline rağmen, gençlerin bu mesleğe olan ilgisi neredeyse yok denecek kadar az. İzmir’in Bornova ilçesinde bulunan 1. Sanayi Sitesinin esnafı, sektörde nitelikli iş gücüne duyulan ihtiyacın sürekli arttığını dile getirirken, çırak bulma konusunda yaşanan zorluklar da dikkat çekiyor.
İzmir Oto Tamircileri Odası Başkan Vekili Mustafa Sezer, sanayide neredeyse her dükkanda çırak arayışının sürdüğünü belirterek, “Ancak ne yazık ki çırak bulamıyoruz. Meslek okullarında eğitim alan öğrenciler, 11. ve 12. sınıfa geldiklerinde büyük firmaların bu kalifiye gençleri kendi bünyelerine katması nedeniyle, sanayi sitelerindeki çırak ve kalfa açığımız gitgide büyüyor ve burada ciddi sıkıntılar yaşıyoruz.” dedi.
Özellikle yaz dönemlerinde ebeveynler, çocuklarına iş bulmak amacıyla çıraklık için başvururken, genellikle gelen çocukların bu işte çalışmak istemediği gözlemleniyor. Oysa otomotiv sektöründe çırak ve kalfa ihtiyacı oldukça büyük. İyi bir ustanın gelirinin 80 bin ile 100 bin TL arasında olması, bu sektörde kendine yer bulmak isteyenler için büyük bir fırsat. Ancak sanayi sitelerindeki çırak ve kalfa yetişmemesi, sektörün geleceğini ciddi biçimde tehdit ediyor.
Günümüzde ustaların yaş ortalamasının 60-70 olması, ilerleyen yıllarda mesleğin sürdürülebilirliğine dair büyük kaygılara yol açmakta. Bu durumda, her sanayi sitesinde ve işyerinde çırak ve kalfa ihtiyacının yüksek olduğunu vurgulayan Sezer, “Eğer şu an 5 bin çırak olursa, hepsini sanayi sitelerine yerleştirme potansiyelini barındırıyoruz.” şeklinde konuştu. Bu durum, oto tamir sektörünün sürdürülebilirliği açısından büyük bir öneme haiz.