İzmir’de, 2023 yılı Nisan ayında trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı, Mart ayına kıyasla önemli bir düşüş göstererek yüzde 6,9 oranında azalarak 11 bin 405 olarak kaydedildi. Bu sonuç ile İzmir, Türkiye’nin en büyük şehirleri arasında bulunan İstanbul ve Ankara’nın ardından trafiğe en çok araç kaydı yapılan üçüncü il olma özelliğini korudu. Nisan ayı itibariyle İzmir’de araç kayıtları önemli bir yer teşkil ederken, trafiğe kayıtlı taşıtların dağılımı da dikkat çekici boyutlardadır.
Trafiğe kaydı yapılan taşıtların dağılımında, otomobiller ilk sırada yer aldı. Nisan ayında kaydedilen taşıtların yüzde 43,4’ünü otomobiller oluştururken, motosikletlerin bu toplam içindeki oranı yüzde 41,9 olarak belirlendi. Öte yandan, kamyonetler yüzde 10,7 ile dikkat çekerken, traktörler yüzde 1,8, kamyonlar ise yüzde 1,3 oranında pay aldı. Minibüsler ve otobüsler de sırasıyla yüzde 0,4 ve yüzde 0,4 oranlarıyla diğer taşıtlar arasında yer buldular. Son olarak, özel amaçlı taşıtların trafiğe kaydı yapılan toplam taşıt içindeki payı sadece yüzde 0,1 olarak gözlemlendi.
Nisan ayında İzmir’de ayrıca araç devirlerinde bir artış yaşandığı gözlemlendi. Bu çerçevede, toplamda 57 bin 994 adet taşıtın devri yapıldı ki bu sayı, bir önceki ay ile karşılaştırıldığında yüzde 7,8 oranında bir artışa işaret ediyor. Araç devirlerinde de otomobiller öne çıkmayı sürdürdü ve devir işlemlerinin yüzde 67,4’ünü oluşturdu. Kamyonetler de bu oranın yüzde 15,4’ünü karşılarken, motosikletler yüzde 12 payla devirlerde yer aldı. Diğer taşıt grupları arasında, traktörler yüzde 1,9, kamyonlar yüzde 1,5 oranına sahip. Minibüsler ve otobüsler, yapılan devir işlemlerinin yüzde 1 ve yüzde 0,5’lik bölümlerine denk gelirken, özel amaçlı taşıtların devri ise yalnızca yüzde 0,3 oranında oldu.
Sonuç olarak, İzmir’in Nisan ayında trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısındaki azalma ve araç devirlerindeki artış, kentteki ulaşım dinamiklerini yansıtırken, bu veriler ayrıca şehirdeki motorlu taşıt sahipliği ve değişimi hakkında önemli ipuçları sunmaktadır. Özellikle otomobillerin ve motosikletlerin yüksek oranı, İzmir’de bireysel ulaşımın ne denli yaygın olduğunu ortaya koymaktadır. Bu veriler ışığında, İzmir’in ulaşım altyapısı ve politikalarının geliştirilmesine yönelik bazı stratejilerin gözden geçirilmesi ve yeniden düzenlenmesi gerektiği hissedilmektedir.