İzmir’in Karşıyaka ilçesinde bulunan Özel Yürekler Halk Eğitim Merkezi, özel gereksinimli bireyler için önemli bir adım atarak Avrupa Birliği Eğitim, Gençlik ve Spor Programları çerçevesindeki Erasmus+ Yetişkin Eğitimi’ne katıldı. Bu projeye katılan öğrencilerin, Almanya’daki bir tarım ve hayvancılık çiftliğine gerçekleştirdikleri bu ziyaret, onların ilk yurtdışı deneyimi oldu. Kurum Müdürü Cüneyt Buharalıoğlu, bu projenin, yaygın eğitimde zihinsel ve bedensel engelli bireylerin yer aldığı ilk hareketlilik olduğunu vurgulayarak, “Bizim için mükemmel bir deneyim oldu” dedi.
Karşıyaka Özel Yürekler Halk Eğitimi Merkezi’nden 4 öğrenci, 4 öğretmen ile birlikte 13-19 Temmuz 2025 tarihleri arasında Almanya’yı ziyaret etti. Katılımcılar arasında hafif düzeyde zihinsel engelli Bora Atbaş (29), Sedat Atabay (44), Buse Uçman (24) ve Sevgi Ay (46) bulunuyor. Bu özel bireylere, öğretmenleri Dabarnuş Solmuş, Gamze Binici ve Vildan Ağır da eşlik etti. Cüneyt Buharalıoğlu, bu süreçte her şeyin “güzel bir deneyim” olarak geçmesini sağladıklarını belirtti. Ayrıca, gelecekte tekrar başvuru yapmayı düşündüklerini sözlerine ekledi. Buharalıoğlu, “İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü Avrupa Birliği ile proje yürütüyordu, ama bugüne kadar özel eğitim öğrencileri götürülmemişti. Bu nedenle bu öğrencilerin yurt dışı deneyimi yaşaması bizim için çok önemliydi” dedi.
Öğrenciler, ilk kez ailelerinden ayrılarak evlerinden uzak bir ortamda bulunmanın verdiği özgüvenle yurtdışında yeni deneyimler edindi. Almanya’daki çiftlikte, meyve bahçelerinden elma topladılar ve traktör kullandılar. 6 gün boyunca Alman kültürüne dair çeşitli geziler gerçekleştirdiklerini de belirten Buharalıoğlu, özellikle iyi bir deneyim yaşadıklarını ifade etti. Öğrenciler, Güney Amerika kökenli alpaka adı verilen bir deve ırkını besleme fırsatı buldu. Almanya’daki bu deneyim, aynı zamanda Türkiye’de pek bulunmayan bir aktiviteydi. Alpaka, pozitif enerjisiyle tanınan ve yurt dışında bir sektör haline gelmiş bir hayvandır. İnsanlar bu hayvanlarla vakit geçirerek rahatlama ve yoga yapma imkanı bulmakta.
Öğrenciler, tarım bölümünde aldıkları eğitim sayesinde alpakaların günlük bakım rutinlerini gözlemledi. Bu süreçte sulama, budama ve gübreleme gibi tarımsal eğitim oturumlarına katılan bireyler, aynı zamanda yaratıcılıklarını geliştirmek amacıyla çeşitli dekoratif ürünler tasarlama etkinliklerine de dahil oldular. Bu faaliyetler, ilkokul ve lise düzeyindeki özel gereksinimli bireylerin gelişimine katkı sağladı. Eğitim sonunda belirtilenlerden sonra öğrenciler, kültürel geziler gerçekleştirerek becerilerini pekiştirdiler ve aldıkları sertifikalar ile bu deneyimi taçlandırdılar. Cüneyt Buharalıoğlu, “Hayatlarında ilk kez yurtdışına çıktılar, bu onlara çok şey kattı. 20 bin adım attıkları günlük tempoları oldu. Sevgi ve dayanışma ile dolu bir yolculuk geçirdiler” diyerek deneyimin önemini vurguladı.